Prva ireligiozna i humanistička knjiga za djecu u Hrvatskoj i regiji, autorice Nade Topić Peratović, Humanizam za djecu upoznaje djecu sa svijetom humanističke misli koji je upotpunjen feminističkim i ljudskopravaškim vrijednostima.
Zahvaljujući brojnim novčanim prilozima preko Kickstarterove stranice knjiga Humanizam za djecu tiskana je u lipnju, kolovozu i rujnu 2014. godine u nakladi Centra za građansku hrabrost iz Hrvatske i Zentrum für Zivilcourage iz Švicarske.
U akciju prikupljanja novčanih priloga za tisak knjige uključile su se udruga Protagora, Međunarodna unija za humanizam i etiku, Međunarodna ateistička alijansa, Udruženje slobodnih mislilaca Švicarske, mnoge druge međunarodne humanističke organizacije i inicijative (diesseits.de) i brojni pojedinci. Od prikupljenog novca tiskane su knjige na engleskom i njemačkom jeziku jer se 2014. pružila prilika da ih se predstavi širokoj ateističko-humanističkoj publici.
Na World Humanist Congressu, održanom početkom kolovoza u Oxfordu, tisuću delegata/kinja iz više od 40-tak zemalja su se tri dana družili/e, upoznavali/e i osnaživali/e u svom ireligioznom svjetopoimanju. Tako su se poznati ateisti/kinje i humanisti/kinje poput Richard Dawkinsa, A.C. Graylinga, PZ Myersa, Maryam Namazie i mnogih drugih posjetitelja/ica s velikim zanimanjem upoznali s knjigom “Humanizam za djecu”. Na Denkfestu 2014 početkom rujna u Zuerichu održana je promocija knjige za njemačko govorno područje. Također je dogovorena suradnja i prijevod knjige na druge jezike, pa možemo uskoro očekivati i srpsko, francusko, arapsko, talijansko i bangladeško izdanje knjige.
Što je ponukalo autoricu da napiše ovu knjigu?
“Kao u svim aktivističkim djelovanjima – povod je bio vlastito iskustvo. Kao roditelj željela sam svom djetetu približiti humanističke vrijednosti, ljubav za čovjeka, odgovornost za društvo i okoliš, ali i sposobnost i spremnost za istraživanje i kritičko propitivanje postojećih znanja. Smatram da postoji jedna veća kvaliteta ljudskog postojanja – ako živimo svjesniji i budniji život. Želja mi je da naša djeca budu stvaratelji i inovatori i da su sposobni surađivati s ljudima različitih mišljenja i kultura. Mislim da je to važno za uspjeh i sreću djece u 21. stoljeću.”
Humanistička misao
Ova knjiga potiče na sumnju, shodno tome na istraživanje i kritičko propitivanje postojećeg, ohrabrujući djecu da imaju povjerenje u vlastiti razum. Pripremljena i informirana djeca bolje razumiju svijet u kojem žive, društvo ih ne može zavesti i teže ih može povrijediti, a i spremnija su i sigurnija obraniti svoje vrijednosti. Informirana djeca izrastaju u samopouzdaniju djecu. Djecu se upoznaje s borbom i naslijeđem boraca za ljudska prava čime im se razvija osjećaj suosjećanja i solidarnosti za potrebe i prava drugih, posebice obespravljenih članova društva. Ona potiče suživot u različitosti – prihvaćanjem drugih iako drugačijih.
Ova knjiga služi upravo osnaživanju svih nas “drugačijih” – zbog čega osim ateističko-agnostičkih, sekularnih i humanističkih vrijednosti sadrži i taj “drugačiji”, ali ništa manje vrijedan, pogled na svijet te feminističke i ljudskopravaške vrijednosti, pa čak i pomalo otvara osjetljivo područje kulture odgovornosti i suočavanja s (nedavnom) prošlošću.
Na izradi ove knjige sudjelovali su razni stručnjaci s područja fizike, sociologije, psihologije i filozofije te ljudskopravaški i feministički aktivisti iz civilnog sektora čiji su prijedlozi rado prihvaćeni u doradi knjige.
Sadržaj knjige
Prvi dio knjige objašnjava društvenopolitičku zbilju u kojoj većina djece živi, ali i vrijednosti koje njihove obitelji cijene i koje su često u raskoraku s tom zbiljom. Time se djeci nudi stvarna slika, ali i kroz valjane argumente osnažuje svjetonazor njihovih obitelji. Najbolji je primjer poglavlje o LGBT osobama. Iz naših humanističkih radionica primijetili smo da djeci nije problem objasniti što je ljubav između homoseksualnih osoba. Ljubav kao ljubav ne treba puno pojašnjavanja. Ali kad djeca izađu iz zaštićenog obiteljskog kruga susreću se (najčešće po prvi put) s homofobnim izjavama svojih vršnjaka i/li drugih odraslih osoba na koje ih treba pripremiti.
Drugi dio knjige sadrži deset savjeta za bolji i pravedniji život koji se temelje na humanističkim vrijednostima. To nisu pravila, norme, zapovjedi, to nije nešto što se od djece traži da bespogovorno prihvaćaju. U knjizi se nude savjeti, koji se trebaju također kritički preispitati. Savjeti se temelje na dosadašnjem ljudskom znanju, istraživanjima, ljudskim iskustvima. U tim savjetima djeca mogu naći odgovore na pitanja koja im se postavljaju kroz život. Savjeti se u konačnici ne moraju prihvatiti – što je bitno različito od religijskih normi.
O knjizi iz Novog lista;
O knjizi s portala CROL;
O knjizi s portala VoxFeminae;
Recenzija knjige – M. Vugrinec I
Intervju za Radio Student